Deze blog is alvast een interessant voorafje voor de masterclass “Ademhaling als medicijn“.

Zaterdag 25 november in Nijmegen van 10:00 tot 11:00 – Meer info vind je hier.

Plus een leuke oefening, die iedereen gelijk kan toepassen op elke moment van de dag.

Welke voordelen zijn er aan door je neus in en uit ademhalen in plaats van door je mond ademhalen?

1. De trilhaartjes in je neus filteren vuil en viezigheid wat in de lucht zit, waardoor dit niet in je ademhalingssysteem komt. Je longen niet vervuilt worden.

2. Het slijm wat in je neus geproduceerd wordt zorgt ervoor dat bacteriën en virussen gevangen en verwijdert wordt.

3. Het slijmvlies zorgt ervoor dat de lucht die je inademt wordt bevochtigd om uitdroging van je longweefsel tegen te gaan

4. De lucht die via de neusschelpen, naar de longen gaat wordt verwarmt. En zorgt voor een juiste doorstroming waardoor de longen een lekker aangename warme lucht binnen krijgen, om te verwerken. Waardoor ze niet een koude klap krijgen en gelijk schrikken, waardoor de vaten in de longblaasjes die de zuurstof en de kooldioxide uitwisselen vernauwen van de schrik. Zodat de gas uitwisseling moeilijker is. De ingeademde lucht is altijd kouder als je lichaam die 37 graden is. Door de neus maak je de ingeademde lucht aanzienlijk warmer.

5. je neus houdt het vocht vast, zodat de gasuitwisseling in de longblaasjes soepeler verloopt.

6. Stimuleert de nervus vagus om aan het werk te gaan.

7. Ademhaling door je neus helpt om de gaswisseling van zuurstof en koolstofdioxide beter te reguleren en stimuleert de opname van zuurstof in de hersenen

8. Als je door je neus ademhaalt wordt er stikstofgas aangemaakt in je neusholtes.

Voordelen stikstofgas (NO)

Uit onderzoek blijkt dat NO-gas helpt bij de

  • Stikstof gas is een neurotransmitter voor het hart- vaten systeem. Dat betekent dat het een signaalstofje is dat er iets in dit hart-vatensysteem in je lichaam in werking moet worden gezet.
  • Het ontspant de gladde spieren; deze zitten in het maagdarmkanaal, aan de binnen kant van je slagaders, je baarmoeder, je blaas en je bronchiën.
  • Daardoor opent het je luchtwegen, waardoor je neus beter toegankelijk wordt. En er makkelijker de gasuitwisseling van zuurstof en koolmonoxide in je longen en haarvaatjes kan plaatsvinden.
  • Focus, je bloedvaten naar de hersenen verwijden zich ook.
  • Bewustzijnsverruiming
  • Bescherming en openen van de luchtwegen
  • Verbetering functionering van het maag-darm stelsel, waardoor er
  • MInder infecties voorkomen
  • Het verlaagt de bloeddruk, omdat het NO-gas de bloedvaten verwijdt, waardoor het tevens de
  • Aanmaak van stolstels tegenwerkt
  • Het verbetert je immuunsysteem, omdat NO-gas een antischimmel, antiviraal en antibacterieel effect heeft.

De volgende blog gaat over de voordelen van het stimuleren van de nervus vagus. Door middel van neus ademhaling.

Waar ik je ook mee neem in de oefening om je neus te openen en weer vrij toegankelijk door je neus in en uit te ademen.

Ademen halen is een spier en die kun je trainen.

Nu nog een beloofde makkelijke oefening.
Hummen of neuriën met je mond dicht door je neus ademhalend in en uit. Om te herstellen en je ademhaling weer snel op pijl, te brengen.

Wist je dat je al neuriënd er 15x meer stikstofoxide vrijkomt dan wanneer je normaal door je neus ademhaalt?

Wist je dat al bij 5 minuten neuriën je bloeddruk daalt?

Wist je dat neuriën ontspant en een positieve invloed heeft op je zenuwstelsel, je komt hiermee in je parasympatische deel en stimuleert de nervus vagus.

Wist je dat neuriën je lichaam endorfine (geluk hormoon) aanmaakt dat je een goed gevoel geeft.

Wist je dat neuriën de aanmaak van cortisol het stress hormoon aanmaak vermindert?

Neuriën kan je overal doen.

Tips: wanneer je je kunt aanleren om te neuriën of te hummen, terwijl je door neus blijft ademhalen. En je je mond dicht houdt.

  • tijdens het lopen.
  • fietsend
  • zittend voor de tv
  • bij het koken
  • bij het nadenken
  • bij het opstaan
  • samen met je kinderen, geef je ze alvast een goede en leuke oefening om beter te ademen mee.

Verzin zelf ook nog leuke ideeën, waarbij je het hummen of neuriën kan doen. Ik hoor het graag in de comments hieronder.

Veel plezier met de oefeningen en informatie waar je ademhaling als medicijn voor jouw lichaam inzet.

Er is nog plek de komende zaterdag in Nijmegen in het Cordium. Dan krijg je nog veel meer kennis maar vooral ook oefeningen die je thuis kan doen, waarbij je ademhaling in te zetten om je lichaam te healen en van meer energie te voorzien. of preventief aan de gang te gaan met ademen met alle voordelen voor je lichaam optimaal zijn werk te laten doen.

Opgeven: louterspelendbewustzijn@gmail.com

#ademalsmedicijn #louterspelendbewustzijn #zelfaanmakenvanNO-gasvoordelen  #hartvaatziektepreventie #meerfocus #bloeddrukverlagend #preventiefminderinfecties